HIPOGLIKEMIA

6 września 2011 Radzimy

Nie ma wielu słów na hipo: hipopotam, hipoteza, hipochondryk... hmmm... ale najważniejsze to hipoglikemia, czyli zbyt niski poziom glukozy we krwi. Niestety, nasze diabeciaki, i te dzielnie dźwigające swoje pompy jak i te, które wolą peny, są narażone na wystąpienie niedocukrzenia.

Mózg potrzebuje glukozy, jak komputer prądu - bez dostatecznego napięcia procesor odmówi pracy, tak mózg z za małą ilością cukru osłabi działanie organizmu. Człowiek zblednie, osłabnie, pojawi się uczucie niepokoju, głodu, zawroty głowy lub jej ból. Potem zaobserwować można drżenie rąk lub drżenie wewnętrzne, zmienne nastroje źrenice rozszerzą się a serce zacznie szybciej bić. Dzieci różnie sygnalizują swoje złe samopoczucie: jedne mówią, że boli je brzuszek, inne że kolana czy głowa. Czasem dziwnie się zachowują, są drażliwe, uparte, nagle śmieją się lub płaczą albo robią rzeczy, które można uznać za "dziwne". 

 

Pewnie każdy opiekun zna sygnały swojego diabeciaka i zdąży na czas podać mu do picia lub zjedzenia coś zawierającego szybko przyswajalne węglowodany. Tak postępujemy dopóki mamy z dzieckiem kontakt i jest w stanie samodzielnie jeść lub pić.

Niestety, zdarzają się też sytuacje, kiedy poziom cukru jest groźnie niski. Występują wtedy ciężkie objawy jak utrata przytomności (nie mylić z omdleniem!) i drgawki. Mówimy wtedy o ciężkim niedocukrzeniu. Wtedy konieczne jest podanie glukagenu, hormonu podnoszącego poziom glukozy we krwi. Hormon ten znajduje się w zestawie HypoKit, który powinien być w każdym domu diabetyka lub w jego otoczeniu. Sposób podania (ćwiczymy angielski) pokazujemy tu: HypoKit

W miarę możliwości glukagen podawać należy powoli, zawartość całej strzykawki osobom pow. 25kg masy ciała. Małym dzieciom do 25kg podajemy 1cm3. Nieprzytomną osobę układamy w pozycji bocznej.

Po ok. 10min chory powinien odzyskać przytomność.

I ważna uwaga: jeśli wzywamy pogotowie do nieprzytomnego cukrzyka powiedzmy to wyraźnie dyspozytorowi pogotowia, po to aby ratownicy mogli zabrać ze sobą to co potrzebne.

I jeszcze jedno: hipoglikemia to słowo magiczne - jest rozumiane przez wszystkich ludzi na świecie, dlatego dobrze jest posługiwać się nim, gdziekolwiek na świecie się znajdziemy.

Chcesz nam pomóc, a nie wiesz jak?