{"id":3984,"date":"2024-01-30T20:53:14","date_gmt":"2024-01-30T19:53:14","guid":{"rendered":"https:\/\/diabeciaki.pl\/?p=3984"},"modified":"2024-02-11T18:50:39","modified_gmt":"2024-02-11T17:50:39","slug":"sytuacja-polskich-placowek-oswiatowych-wobec-maloletnich-osob-z-chorobami-przewleklymi-w-tym-z-cukrzyca-typu-1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/diabeciaki.pl\/?p=3984","title":{"rendered":"Sytuacja polskich plac\u00f3wek o\u015bwiatowych wobec ma\u0142oletnich os\u00f3b z chorobami przewlek\u0142ymi, w tym: z cukrzyc\u0105 typu 1"},"content":{"rendered":"\n
Los osoby ma\u0142oletniej ze zdiagnozowan\u0105 cukrzyc\u0105 typu 1 w polskich plac\u00f3wkach o\u015bwiatowych, na pierwszy rzut oka niczym nie r\u00f3\u017cni si\u0119 od losu przeci\u0119tnego dziecka, wepchni\u0119tego w tryby systemu edukacji: prze\u0142adowany program, prze\u0142adowany plecak, g\u00f3ra obowi\u0105zk\u00f3w pozalekcyjnych i walka o przetrwanie i jak najlepsze noty – zamiast nauki, samodoskonalenia i rozwoju my\u015blenia tw\u00f3rczego. Jednak brak r\u00f3\u017cnic jest tylko pozorny. Ma\u0142oletni, zdrowy ucze\u0144 mo\u017ce uczestniczy\u0107 we wszystkich zaj\u0119ciach, w \u017cyciu spo\u0142eczno\u015bci szkolnej, klasy (oddzia\u0142u), we wszelkiego rodzaju aktywno\u015bciach szkolnych i pozaszkolnych. Przeszkodami mog\u0105 by\u0107: zwyk\u0142e szkolne zm\u0119czenie, niech\u0119\u0107 typu \u201enie lubi\u0119 matematyki\u201d, \u201ehistoria jest nudna\u201d, \u201enie rozumiem chemii\u201d itp. Uczniowie zdrowi napotykaj\u0105 zazwyczaj przeszkody intelektualne, ekonomiczne (np. w\u0142asny zapas pomocy szkolnych), problemy emocjonalne, trudno\u015bci z koncentracj\u0105, problemy relacyjne, l\u0119k i obawy przed z\u0142ymi stopniami, niedob\u00f3r snu, nadmierne korzystanie z urz\u0105dze\u0144 elektronicznych, presja r\u00f3wie\u015bnicza. Ilo\u015b\u0107 i jako\u015b\u0107 problem\u00f3w i przeszk\u00f3d szkolno-edukacyjnych gwa\u0142townie wzrasta u uczni\u00f3w choruj\u0105cych na cukrzyc\u0119 typu 1. Do zwyk\u0142ych trudno\u015bci i przeszk\u00f3d, charakterystycznych dla uczni\u00f3w zdrowych, dochodz\u0105 jeszcze problemy zwi\u0105zane bezpo\u015brednio i po\u015brednio z sam\u0105 chorob\u0105. Aby zrozumie\u0107 sytuacj\u0119 dziecka z cukrzyc\u0105 w polskich plac\u00f3wkach o\u015bwiatowych, najpierw koniczne jest zrozumienie samej choroby.<\/p>\n\n\n\n